18 september 2024

Abdelkader Benali schrijft boek ‘Dromenmakers’ over onze scholen

Schrijver Abdelkader Benali bezocht het afgelopen jaar samen met onze directeur Hans Spekman een tiental basisscholen die bij het Jeugdeducatiefonds zijn aangesloten. Zijn ervaringen beschrijft hij in het boek ‘Dromenmakers, mijn reis langs eigenwijze basisscholen’.

“Dat wil ik met eigen ogen zien”, zei schrijver Abdelkader Benali, toen hij van onze directeur Hans Spekman hoorde over de Nederlandse basisscholen waar de nood het hoogst is en waar in avontuurlijke oplossingen wordt gedacht. Over aula’s waar iedere ochtend samen de boterhammen worden gesmeerd. Over wijken waarin docenten extra alert zijn, waar kinderen thuis geen eigen bed hebben en waar de keuken het hart van de school wordt. En vooral die scholen waar dag in, dag uit, vanaf de eerste bel, de vonk van toekomstdromen met volle kracht wordt aangeblazen.

Samen op pad
Benali wilde deze leerlingen, docenten en ondersteuners zélf spreken. Hoe spelen ze het klaar? Hij ging, samen met Hans Spekman, op pad langs basisscholen door heel Nederland, observeerde en luisterde. In Dromenmakers, uitgegeven door Lemniscaat, neemt hij ons mee op zijn reis langs vijftien eigenwijze Jeugdeducatiefonds-scholen. 

“Een poging het onzichtbare maar onschatbaar belangrijke werk op de scholen zichtbaar te maken voor alle Nederlanders. Dat was mijn grote wens”, vertelt Hans Spekman. “Daarom wilde ik heel graag met Abdelkader op pad. Het werk op de scholen, het leven van de kinderen uit de schaduw en in het licht. Met Abdelkader langs de scholen door het hele land gaan was geweldig. Hij heeft een unieke eigen blik en de kinderen voelden zich in gesprek met hem duidelijk op hun gemak. Zonder vooroordelen luisterde hij. Het resultaat mag er zijn!”


Lovende reacties
“Een aanrader, ook voor beleidsmakers. Deze reisverhalen over het Nederlandse onderwijs zijn confronterend én ontroerend.  Het maakt voor de toekomst van een kind nog steeds uit in welke wijk je woont en wie je ouders zijn. Kansenongelijkheid begint daardoor al op zeer jonge leeftijd, maar juist op scholen ‘met een zware weging’ zetten leerkrachten en vrijwilligers alles op alles om kinderen toch die kansen te bieden.”
Pieter Hasekamp, directeur Centraal Planbureau

‘’Tijdens deze indrukwekkende reis langs Nederlandse scholen voel je hoe belangrijk het is dat kinderen de ruimte krijgen om gezien te worden, te strijden en te zorgen voor elkaar. Te dromen over een toekomst waarin iedereen een plek heeft. De strijd tegen kansenongelijkheid is taai, maar begint waar we allemaal begonnen. Net als ieders droom.’’
Kim Putters, voorzitter Sociaal-Economische Raad (SER)

‘’Wat zijn de dromen van kinderen die in armoede opgroeien? Een uniek inkijkje in de scholen die deze kinderen aan het dromen en leren krijgen. Absolute aanrader!’’
Inge de Wolf, hoogleraar ‘Co-creatie en evaluatie in het Onderwijs’ en directeur van Education Lab NL

‘’Onderwijs is de enige uitweg voor kinderen die kwetsbaar opgroeien. Het Kinderrechtencomité erkent dit. Onderwijs moet gaan over het volle leven. Het moet kinderen kansen bieden tot ontplooiing, kennis bijbrengen over mensenrechten, cultuur en de waarden van de natuur. En over hoe je te bewegen in de samenleving waarin je opgroeit. Ieder met wie Abdelkader Benali heeft gesproken, is zich hiervan bewust en draagt daardoor vitaal bij aan de verwezenlijking van de dromen van hun leerlingen.”
Margrite Kalverboer, Kinderombudsman

Dromenmakers ligt nu in de winkel en is ook online te bestellen. De opbrengsten van het boek gaan naar het Jeugdeducatiefonds. Daarmee kunnen we nog meer kinderen maximale ontwikkelingskansen bieden.

Naar actueel pagina