5 april 2019
Problematiek op basisscholen in achterstandswijken is fors
ABN AMRO Foundation heeft als doel het toekomstperspectief van kinderen in achterstandssituaties te vergroten. In mei 2019 organiseren ABN AMRO Foundation, het Jeugdeducatiefonds en de Stichting Kinderpostzegels hierover een seminar. Het onderzoek dat is gedaan wordt dan gepresenteerd.
Eén onderdeel hiervan is het creëren van meer bewustwording over de problematiek in de dagelijkse praktijk in het basisonderwijs in achterstandswijken. ABN AMRO Foundation heeft het initiatief genomen om een onderzoek te faciliteren en deze problematiek te toetsen. MWM2 heeft dit onderzoek uitgevoerd.
Aanpak
We hebben online onderzoek gedaan, met een vragenlijst die geheel in het teken stond van de problematiek die op basisscholen wordt ervaren en welke hulp er nodig is. Er zijn grotendeels leerkrachten ondervraagd, maar ook intern begeleiders en management. Er is uitgevraagd of men werkzaam is op een school in een achterstandswijk* of reguliere wijk.
De resultaten staan in deze rapportage. De antwoorden op open vragen nemen we op een kwalitatieve wijze mee in de rapportage (tendens, quotes). Per quote geven we aan of dit door iemand werkzaam in een achterstandswijk (A) of in een reguliere wijk (R) is gezegd.
Lees de resultaten van het onderzoek hier.