Een brugfunctionaris op de basisschool

Door zorgen thuis kunnen niet alle kinderen goed meedoen op school. Om de verbinding met ouders en leerlingen te versterken en het schoolteam te ondersteunen, kunnen scholen een medewerker aanstellen met een brugfunctie: een brugfunctionaris. Het Jeugdeducatiefonds begeleidt 1.100 scholen die dankzij een driejarige overheidssubsidie in schooljaar 2024-2025 met de inzet van een brugfunctionaris zijn gestart.

De schakel tussen kind, ouders, school en buurt

Ons ondersteuningsaanbod voor brugfunctionarissen

Voor veel scholen is de brugfunctionaris een nieuwe functie. Om deze professionals te helpen, ondersteunen en adviseren wij de komende drie jaar de 1.100 scholen die gebruikmaken van de overheidssubsidie voor de brugfunctionaris. Dit doen we in samenwerking met De Hanze en de Gemeente Groningen, in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Ongeveer 780 van deze scholen waren al bij het Jeugdeducatiefonds aangesloten.

Ben jij brugfunctionaris en heb je behoefte aan ondersteuning? Dan kun je bij het Jeugdeducatiefonds terecht voor informatie en advies. Bekijk hier ons aanbod voor brugfunctionarissen.

Wat doet een brugfunctionaris?

Een brugfunctionaris is te vergelijken met een sociaal werker. Anders dan de rest van het schoolteam, werkt een brugfunctionaris ook buiten de omgeving van de school en slaat zo een brug tussen de school- en thuisomgeving van leerlingen. De brugfunctionaris houdt zich bezig met vraagstukken rondom armoede, zorg en onderwijs.

Een brugfunctionaris kijkt ook naar kansen: wat is er nodig om leerlingen hun talenten en ontwikkelkansen te laten benutten? Zij of hij denkt mee over praktische oplossingen, bijvoorbeeld als er geen geld is voor winterkleding. Of als een kind graag muziek- of sportles zou willen volgen. Als het nodig is, legt de brugfunctionaris contact met instanties in de wijk. Door problemen op tijd te signaleren en laagdrempelige hulp te bieden, worden leraren ontlast en komen leerlingen beter aan leren toe.

Positieve effecten op leerlingen en leerkrachten

Op scholen met een brugfunctionaris wordt meer tijd besteed aan de talentontwikkeling van leerlingen en krijgen leerlingen en gezinnen sneller de juiste hulp​. Ook worden leraren, intern begeleiders en schoolleiders ontlast. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Bruggen tussen school en thuis: ervaren en verwachte effecten van brugfunctionarissen op basisscholen’ van Education Lab in opdracht van het Jeugdeducatiefonds.

Education Lab onderzocht de effecten van de brugfunctionaris op de twintig basisscholen die meededen aan de pilot van de landelijke agenda Omgaan met Armoede op Scholen. Dit initiatief van het Jeugdeducatiefonds en de Gelijke Kansen Alliantie ging in 2022 van start. Eerder al hadden Zaandam (vanaf 2019) en Groningen (vanaf 2011) brugfunctionarissen aangesteld.

Door een vertrouwensband met ouders op te bouwen, maak ik de weg vrij om er ook op andere fronten voor hen te kunnen zijn.
Rebecca van Ommen, brugfunctionaris OBS Kogerveld in Zaandam

Wil je meer weten?

In de brochure 'De brugfunctionaris op school' zijn verschillende ervaringen vanuit het basisonderwijs in Groningen samengevoegd. Daarnaast vind je in de publicatie meer informatie over het hoe en waarom van een brugfunctionaris. Download de brochure hier

Ben jij brugfunctionaris en heb je behoefte aan ondersteuning? Dan kun je bij ons terecht voor informatie en advies. Bekijk hier ons ondersteuningsaanbod.

Meer nieuws en verhalen

Ons ondersteuningsaanbod voor brugfunctionarissen

Dit schooljaar zijn er 1100 scholen gestart met de inzet van een brugfunctionaris. Ben jij brugfunctionaris en heb je behoefte aan ondersteuning? Dan kun je bij ons terecht voor informatie en advies.

Brugfunctionaris hoort in onderwijs-cao

Op scholen met een brugfunctionaris wordt meer tijd besteed aan de talentontwikkeling van leerlingen en krijgen leerlingen en gezinnen sneller de juiste hulp . Dat blijkt uit onderzoek van Education Lab NL in opdracht van het Jeugdeducatiefonds. Wij pleiten er daarom voor de brugfunctionaris op te nemen in de onderwijs-cao.

Tips voor het aanstellen van een brugfunctionaris

Uiterlijk eind deze week horen scholen of zij subsidie krijgen voor het aanstellen van een brugfunctionaris. Wij vinden deze schakel tussen kind, gezin, school en samenleving heel belangrijk en helpen scholen daarom graag op weg bij de invulling van deze functie.

Basisschooldirecteur Oriana bestrijdt ongelijkheid

1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in relatieve armoede. Oriana Pattinama, directeur van basisschool Magistraal in Middelburg, is dolblij met de financiële hulp van het Jeugdeducatiefonds. "Ik zag leerlingen zonder ontbijt naar school komen of in de vakantie wekenlang niks nieuws beleven. Dat kán gewoon niet."

'Hopelijk voelt de basisschool voor ouders als een tweede thuis'

Rebecca van Ommen is brugfunctionaris op OBS Kogerveld, een openbare basisschool in Zaandam die steun krijgt van het Jeugdeducatiefonds. Armoede is in haar werk een belangrijk thema. Als brugfunctionaris is Rebecca de figuurlijke brug tussen het gezin thuis en het kind op school.